83
Media makers
2021
83 Media makers
2021

Sascha Vreekamp

18

Stichting Heuvelrug in Goede Banen

Voor Stichting Heuvelrug in Goede Banen heb ik een logo en kleurenpalet mogen ontwerpen. Stichting Heuvelrug in Goede Banen streeft naar behoud en versterking van de Utrechtse Heuvelrug. Zij willen dit bereiken door hun netwerk te stimuleren dat er meer rust en stilte moet zijn op de Heuvelrug, meer robuuste natuur, minder autoverkeer, minder verstoring, minder versnippering en toe te werken naar een emissieloze economie.

Voor het logo is er gekeken naar voorbeelden in de natuur over wat daar allemaal al in goede banen loopt. De jaarringen van een boom lopen in perfecte banen om elkaar heen en vertellen de geschiedenis van de boom zelf en daardoor ook wat er in de natuur om hem heen is gebeurt. De rustige aardetinten symboliseren de rust en stilte waar Stichting Heuvelrug in Goede Banen naar streeft. Tevens symboliseert het logo de groei van de stichting.

Hieronder de reactie van Stichting Heuvelrug in Goede Banen: Sascha Vreekamp heeft voor mij een huisstijl uitgewerkt. Zij heeft de unieke combinatie van goed luisteren en dit op een heel mooie wijze vertalen naar creatieve ontwerpen. Vervolgens presenteert zij deze ontwerpen in alle rust maar met overtuigingskracht en vastberadenheid. Zij denkt goed na over de gedachte achter haar ontwerpen en kan dit ook goed uitleggen (in mijn geval aan een brede groep mensen die kritisch zijn). Ze blijft rustig, is helder en ook standvastig over haar creatieve ontwerpen, maar verstaat de kunst van ruimte te laten voor de opdrachtgever om hier op te reageren en vragen over te stellen. Bovendien is ze punctueel en communicatief. Ik heb genoten van de prettige samenwerking en wij gaan het gekozen ontwerp met veel trots delen. Ik ben er van overtuigd dat Sascha Vreekamp zich gaat ontwikkelen tot een creatieve ondernemer van formaat, dus blijf haar op voet volgen.

De openlucht huiskamer | Ontmoetingen faciliteren

‘Voor mijn toelating voor Willem de Kooning Academie in Rotterdam heb ik in mijn dorp een openlucht huiskamer gecreëerd met als doel mensen te verbinden (op een verantwoorde manier) in coronatijd. Ik heb gekozen voor een ontmoetingsplek in de vorm van een huiskamer omdat dit een plek is waar mensen normaal gesproken met elkaar in contact komen of elkaar uitnodigen. Om vast te leggen of de huiskamer werkte konden mensen een sticker plaatsen als ze contact met elkaar hadden gemaakt doormiddel van de huiskamer. De huiskamer heeft voor vele ontmoetingen gezorgd tussen zowel mens en hond. Een stukje van de reactie van een van de huiskamer bezoekers: “Waar kom je vandaan?, is in zo’n situatie de voordehand liggende vraag. En dat vroegen we dan ook. Het bleek dat we allebei in Amsterdam geboren en getogen waren en ook nog in hetzelfde stadsdeel. Nog toevalliger was onze conclusie dat we in dezelfde straat in de hoofdstad op de middelbare school hadden gezeten. Wat een krankzinnig toeval, kun je dan alleen maar zeggen. Intussen waren ook haar dochter en kleinzoon gearriveerd, die pas verhuisd waren naar Maarsbergen. De kennismaking met hen had tot gevolg dat we weer twee stickers konden plakken.”

De twee huiskamers zijn overgenomen door een maatschappelijke organisatie die de huiskamers op dezelfde manier gaat inzetten in de gemeente waar ze actief in zijn.

Speaking typography

Op een gezellige avond met vrienden kreeg ik de inspiratie voor dit project: Een van mijn vrienden zei ”Oh!” Elke keer als hij reageerde op een spannend verhaal. Ik merkte dat als hij ”oh!” zei, zijn lippen dezelfde vorm kregen als de letter O zelf. Deze gelijkenis bracht me op het idee om een ​​animatie te maken van een alfabet waarbij de animatie begint met lippen en eindigt met de letter die de lippen uitspreken.

Sascha Vreekamp

18
Opleiding: Mediavormgever – Grafische vormgeving